تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی تاریخ و تمدن پارسیان - احتمال نشست کامل سی و سه پل
هجدهم اسفند 89

احتمال نشست کامل سی و سه پل

   نوشته شده توسط: احسان خان محمدی    نوع مطلب :خبر گزاری گارد جاوید ،

به دلیل وجود ساز و کارهای سازه‌ای و شرایط تاریخی، عبور مترو از نزدیکی سی و سه پل می‌تواند نشست این پل تاریخی را به دنبال داشته باشد.


احمد منتظر مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان در نشست تخصصی مقایسه تطبیقی مرمت شهرهای تاریخی جهان با شهرهای تاریخی اسلامی، به نشست زمین در نزدیکی سی و سه پل طی هفته‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت:

 نشست کنونی زمین در نزدیکی رمپ جنوبی سی و سه پل به دلیل رخدادهای مربوط به دوران احداث این پل تاریخی است که با عدم در نظرگیری و مطالعات صحیح و اصولی، موجبات این نشست را فراهم آورده است.

وی با اشاره به روند احداث سی و سه پل در زمان صفویه، افزود: زمانی که در دوران صفویه برای احداث سی و سه پل تصمیم گرفته شد، رودخانه زاینده‌رود دقیقا در محلی جریان داشت که هم‌اکنون شاهد نشست زمین هستیم.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه مسیر سی و سه پل در زمان صفویه به صورت مستقیم بود، تصریح کرد: به دستور شاه صفوی، سی و سه پل در خارج از محدوده رودخانه و در محوطه باز و بایر ساخته شد و سپس مسیر رودخانه به گونه‌ای تغییر یافت که از زیر سی و سه پل عبور کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه زاینده‌رود پیش از این از کنار سی و سه پل کنونی گذر می‌کرده، اکنون عمیق‌ترین قسمت زاینده رود به طور دقیق در محلی قرار دارد که مترو در حال گذر است و بر همین اساس بیشترین شن رودخانه‌ای نیز در این نقطه قرار دارد.

منتظر تاکید کرد: نشست‌های اخیر رمپ جنوبی سی و سه پل می‌تواند به دلیل وجود شن‌هایی باشد که هر لحظه در زیر سطح زمین در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه تغییر مسیر زاینده رود در زمان صفویه سطحی بوده است، بیان داشت: مسیر رودخانه زاینده رود از سطح زمین تغییر پیدا کرده اما جریان آب همچنان در عمق 50 متری زمین که قابل دسترسی و مشاهده نیست وجود دارد و البته واضح است که نمی‌توان مسیر رودخانه را تغییر داد.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه ممکن است نشست زمین به دلیل جریان آب و شن در زیر زمین باشد، ادامه داد: برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دو تونل احداث شده برای متروی اصفهان که شش متر قطر دارند، در عمق 11 متری زمین احداث و حفر شده‌اند که با نتیجه‌گیری‌های منطقی می‌توان به این نتیجه رسید که عبور متروی اصفهان می‌تواند سبب فشار زمین و شن در یک سوی تونل و عدم وجود شن در سوی دیگر تونل‌ها شود.

اکنون خلأ و عدم وجود شن درست در مکانی ایجاد شده است که شاهد نشست‌های پی در پی زمین هستیم و باید اعتراف کرد که این نشست‌ها در نهایت می‌تواند به فرو نشست سی و سه پل ختم شود.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اصفهان می‌تواند از زیباترین شهرهای تاریخی دنیا باشد، البته باید در نظر گرفت که هم‌اکنون زیباترین خانه‌های تاریخی دنیا مربوط به اصفهان است که هر کدام ارزش بالایی دارند.

وی با بیان اینکه شهرداری باید ارزش‌های خاص اصفهان را شناسایی کند و به رسمیت بشناسد، اظهار داشت: هم‌اکنون در شهرهای تاریخی دنیا ایجاد حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاهایی برای بازار روز، برگزاری آئین‌های محلی و رسوم، ایجاد تسهیلات برای مرمت شهری و تشویق مردم با ارائه تسهیلات و مرمت رایگان، ایجاد فضای سبز و فضای طبیعی، تامین پارکینگ، تولید اتومبیل‌های کوچک، ایجاد مینی مترو در شهرهای تاریخی، کنترل تابلوهای مغازه‌ها از نظر سازگاری با محیط به ویژه از نظر رنگ، سازگاری معماری جدید با بافت تاریخی به ویژه رم، نورپردازی زیبا برای شب، احیای حصارهای شهر و ایجاد موزه دنبال می‌شود.

منتظر با تاکید بر اینکه باید این اصول در ایران و شهرهای تاریخی نظیر اصفهان نیز دنبال شود، تصریح کرد: این موضوع در شرایطی ضرورت دارد که شهرداری در ایران درست در نقطه مقابل سازمان میراث فرهنگی قرار دارد اما اگر در کشورهای دیگر دقیق‌تر مطالعه کنیم درمی‌یابیم که در سایر کشورهای اروپایی موضوع این‌گونه نیست.وی با تاکید بر ضرورت حفظ هماهنگی دستگا‌ه‌های اجرایی به منظور حفظ آثار تاریخی، اضافه کرد: هیچ‌ فردی اقدام به تخریب میدان تاریخی امام اصفهان نمی‌کند چرا که همه سازمان‌ها روی آن هماهنگ هستند که باید این موضوع برای دیگر آثار تاریخی اصفهان نیز دنبال شود.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه حتی میراث فرهنگی نیز نتوانست برای متروی اصفهان تخصصی فکر کند، بیان داشت: در زمان تعیین مسیر متروی اصفهان برای این مهم تخصصی تدبر نشد.در دوره زمانی که به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی فعالیت می‌کردم نسبت به این امر اعتراض شد و نزدیک به یک هزار و 700 نفر از اعضای سازمان‌های مردم نهاد (NGO) نیز در این مورد شکایت کردند.منتظر تاکید کرد: در هر صورت باید توجه داشت که متروی اصفهان بدون مجوز فعالیت خود را آغاز کرد.


منبع : ابتکار