تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی تاریخ و تمدن پارسیان - دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با زرتشتیان

پسین پنج‌شنبه بیستم تیر برابر با روز دی‌بدین و تیر ماه، گرامی نوه بنیانگذار انقلاب ایران، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی با گروهی از زرتشتیان دیدار كرد

در این نشست آیت الله  موسوی بجنوردی )مسئول دایره المعارف بزرگ اسلام و مدیر گروه فقه پژوهشكده انقلاب اسلامی و امام خمینی  (ره) و عضو شوراى عالى قضایى)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری (نماینده 4 دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) و آیت الله رحمت از همراهان نوه گرامی امام بودند و موبدان دکتر اردشیر خورشیدیان، رشید خورشیدیان، پدرام سروش‌پور، اردشیر مانکچی مانکچیان و اردشیر نمیرانیان به نمایندگی از موبدان ایران حضور داشتند. همچنین در میان دیگر باشندگان چهره‌های سرشناس جامعه زرتشتی چون دکتر اسفندیار اختیاری، دكتر بوذرجمهر مهر، بانو توران شهریاری (بهرامی)، اله‌یار دانشمند و شماری از هموندان انجمن زرتشتیان تهران به چشم می‌خوردند.




آغازگر این دیدار كه از ساعت 17 و در مكان نشست‌های انجمن برپا شد، خوش آمد‌گویی اله‌یار دانشمند (سرنشین گردش 40 انجمن زرتشتیان تهران) بود. در ادامه حاج آقا موحد (معاون پارلمانی) با اشاره به این که چهار سال است کمیته اقلیتهای دینی به طور جدی‌تر از گذشته تشکیل شده است، بیان کرد که این اولین بازدید حاج آقا سید حسن خمینی از مراکز اقلیت‌ها است. وی افزود : «اقلیت‌های مذهبی باید همگام با همه امت مسلمان کشور، در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شرکت داشته باشند، چون ما ملت واحده هستیم.»




موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (سرنشین انجمن موبدان) دیگر سخنران این جمع بود. خورشیدیان معنی روز دی‌بدین را در گاهنامه زرتشتی توضیح داد و نیز در مورد آتش و نور سخنانی بیان كرد. متن كامل سخنرانی سرنشین انجمن موبدان تهران را می‌توانید در پایان این نوشتار بخوانید.

در این نشست دکتر اسفندیار اختیاری(نماینده زرتشتیان در مجلس) نیز گفتارش را با یادكردن از روانشاد امام‌خمینی(ره)، جانباختگان راه میهن و روانشادان ماركار و ارباب كیخسرو شاهرخ آغاز كرد. اختیاری گفت: «ما در مورد اوقاف مشکل داریم که نیت نامه واقف اجرا نمی‌شود و با توجه به این که در دین اسلام هم وقف بسیار اهمیت دارد، این مورد نگاهی ویژه را می‌طلبد» نماینده زرتشتیان در مجلس، در ادامه خواستار رفع مشکلات موقوفات زرتشتیان و به ویژه آرامگاه‌های زرتشتیان شد.
اختیاری در ادامه با اشاره به ماده 881 مكرر قانون مدنی )که بر اساس آن کافر از مسلمان ارث نمی‌برد)، درخواست اصلی خود را اصلاح این ماده و از میان برداشتن تبعیض بین مسلمانان و غیرمسلمانان بیان کرد. او که این درخواست را از سوی همه هم میهنان مطرح می‌کرد، دست نوشته‌ای از آیت الله سید حسن خمینی یا آیت الله خامنه‌ای را برای حل مشکل لازم دانست.
در پی سخنان نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به این که آیت الله موسوی بجنوردی از فقهای مسلم اسلام است، خواستار اظهار نظر ایشان در این زمینه شد. آیت الله بجنوردی نیز با ابراز خوشحالی از بودن در میان خواهران و برادران زرتشتی خود، گفت: «ما همگی بندگان خدا هستیم و هیچگونه تبعیضی بین بندگان خدا نیست». بروجردی ادامه داد: «ادیانی که طبق اصل13و 14 قانون اساسی اقلیت‌های كشور شناخته شده‌اند - یعنی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان- از همه حقوق عمومی و خصوصی برخوردارند. مالشان، جانشان و همه چیزشان در جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.»
وی افزود: «مبنای فقهی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) این بود كه عنصر زمان و مكان دخالت در اجتهاد دارد. این متدی كه امام فرمودند برای مسائلی كه به طور طبیعی رخ می‌دهد خیلی مشكل‌گشاست و دست فقها باز می‌شود كه بتوانند مسائل روز را با توجه به زمان و مكان تجدید نظر كنند.» و برای حل شدن این مسئله و تجدید نظر آن قول مساعد داد.




در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی به بیان سخنان خود پرداخت. وی به لزوم تكیه كردن پیروان ادیان الهی بر اصل‌های مشتركشان تاكید كرد و گفت: «طبیعی است كه این تكیه بر مشتركات مبنای تعامل بیشتر برای آینده بهتر می‌شود.» نوه امام چنین ادامه داد: «علاوه بر اینها، مسلمانان ایران و شیعیان وجه اشتراك دیگری با زرتشتیان ایران دارند و آن هم تكیه بر هویت ایرانی است. بسیار نكته مهمی است كه در تاریخ پس از اسلام، اسلام به هر جا كه رفته رنگ عربی به آنجا داده؛ حتا عراق امروز یا شمال آفریقا عرب‌زبان نبودند و عرب شدند، اما غنای فرهنگی ایران به گونه‌ای بوده كه اسلام به آنجا همراه با عربیت نیامده. اسلام آمده و اكثریت قریب به اتفاق این سرزمین را هم تحت تاثیر قرار داده اما با خودش عربیت را نیاورده و ایران آنقدر از غنای فرهنگی برخوردار بوده كه زبان و كلام خود را حفظ كرده است.» او در پایان گفت: «امیدواریم خداوند دل‌های همه اولیا و نیكان و پارسایان و پیروان راستین خود را به هم نزدیك كند. امیدواریم زرتشتیان بتوانند پیرو اندیشه و گفتار و كردار نیك در جامعه باشند.»

سپس موبد خورشیدیان در مورد برخی از پرسش‌های ایشان در مورد عقاید، اندیشه و شریعت زرتشتی توضیح داد و صحبت بیشتر در این باره به زمان دیگری موكول شد.


در پایان این نشست نیز، كتاب گاتها و كتاب پرسش و پاسخ دینی موبد خورشیدیان به همراه یك دسته گل و سکه یادبود فرهنگ زرتشتی به نوه امام خمینی اهدا شد. 


بازدید از كتابخانه یگانگی و آدریان تهران پایان‌بخش این دیدار بود.




در بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از كتابخانه یگانگی موبد پدرام سروش پور درباره کتاب دست نویس پهلوی به نوه امام توضیحاتی ارایه می کند






متن سخنرانی و پبام به نوه گرامی امام ، سید حسن خمینی






 به  نام خداوند جان و خرد  

با درود به روان تابناک معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، و همه شهدای راه میهن در درازای تاریخ پرافتخار  ایران زمین
و  با سلام به رهبر بزرگ ملت ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ ای  دامت برکاته ، و همه دولت‌مردان این سرزمین اهورایی.
گرامی فرزند برومند ، فرزند  زاده  بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ، جناب آقای حجت الاسلام  حاج آقا سید حسن خمینی
اینجانب رییس  انجمن موبدان تهران،  ازسوی خود و  جامعه روحانیون  زرتشتی و همه   زرتشتیان ایران، تشریف  فرمایی شما  به این  مکان مقدس  را خیر مقدم  عرض می نمایم . و از  اینکه در این روز  ایزدی که  در  گاهنامه زرتشتی ، روز «دی به دین » یعنی « آفرنیش دین»  نامیده می‌شود،  از مکان آتشکده ما زرتشتیان بازدید   به عمل می آورید ، را بسیار گرامی داشته  و  به فال نیک  می‌گیرم. و مطمئن هستم  که  با شایستگی و دانایی که  در شما سراغ داریم ، این روز  بزرگ  آغازی خواهد بود، در  همازوری(وحدت)  بیشتر  و  هم اندیشی شایسته‌تر ،  بین  همه راستی جویان  و  نیک‌منشان و ایران دوستان جهان.
نور و آتش در تمام مذاهب نشانه انوار الهی و نماد پروردگار  بر روی زمین به شمار می آید.  در تورات موسی (ع) یهوه (خدای یهود) در زبانه‌های آتش در کوه طور  بر پیامبر  نمایان می‌شود، در انجیل کتاب  آسمانی حضرت عیسی (ع)   آمده است که  خداوند نور مطلق است و ظلمت و تیرگی در او راه ندارد. در قران کریم نیز خداوند « نورالسماوات والارض » شناخته شده است. اوستا نیز خداوند را  «شیدان شید» یا نورالانوار  دانسته و در همه  ذرات هستی  در تجلی می بیند.
براساس این باور پرستش سو (قبله )  زرتشتیان « نور » قرار داده شده است، زرتشتیان درشبانه روز  پنج  بار، با تنی پاک و روانی آماده رو به سوی نور، اهورامزدا  را نماز می گزارند.
آتش در مذهب زرتشتی، نماد  « اشا » ( عشق  وراستی وپاکی ) است، چرا  که  آتش تنها ماده ایست که  آلودگی را به خود نمی گیرد  و همیشه و در همه حال،  بسوی بالا می‌رود  و ماهیت  اصلی خود را  حفظ می‌کند ، و خود می سوزد  و  دیگران را  گرما و نور می بخشد. مردمان  اشوان (راستی جو ) نیز  همانند  آتش  آتشکده  در همه حال  یکسان وی کرنگ بوده ، پلیدی ها و  دروغ را   با دانش و آگاهی  و عشق به اهورامزدا، می سوزانند و  نور و گرما و شادی و انرژی  به جامعه می‌بخشند. در عرفان ایرانی نیز  عشق  به  آتش  تشبیه شده است.
آتش موجود در آدریان ( آتشکده ) از  17  آتش یعنی  آتش نیاکانی  که  هزاران سال  توسط  موبدان آترون  (آتش بند )  روشن  نگاه  داشته شده،  به اضافه  16 آتش  صنوف  گوناگون  که در  اوستا  آمده  « زرگر و مسگر و   نانوا و خانه دار  و موبد و  غیره»  درست شده  ، که  درحقیقت   «پرچم  دینی » زرتشتیان شناخته می‌شود  و   همه ساله  در روز اردیبهشت  ازماه اردیبهشت  که جشن اردیبهشت‌گان نامیده می شود، مس ( یعنی بزرگ  ) می‌شده است و همگی  صنوف  گوناگون  مردم شهر می‌دانند که در زمانی که از  کنار آتشکده رد می‌شوند، تکه ای از  آتش ایشان در  این مکان سپندینه (مقدس )  روشن نگاه  داشته شده  و از پرچم ایشان بدقت  پاسداری می گردد.
واژه  دین و دیانت عربی  و  «دائنای » اوستایی  و  « دیانای » لاتین  از  زبان سانسكریت سرچشمه گرفته و   به مفهوم  « وجدان بیدار و نهایت اخلاق  انسانی » است، براساس این حقیقت، همه ما پیروان ادیان  یکتا پرستی درجهان براین باوریم  که پیامبران ازسوی خداوند برگزیده شده اند  تا  ما  را « دین یعنی وجدان  و انسانیت واخلاق »  آموزند و به سوی خداوند رهنمون گردند. و بقول روانشاد حضرت امام  (ره )  که فرمودند که  «ایران مال همه است  و  توحید  مذهب همه است و ما ملت واحده هستیم »  و یا فرمودند که «شما هم زرتشتی هستید  و همیشه  خدمت‌گزار  این ملت و این مملکت بوده اید،  باید بکار خودتان ادامه   بدهید  و   وحدت کلمه  را حفظ کنید.»  و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله  خامنه ای  نیز    تولد آیین آسمانی  زرتشتی  در ایران  را مایه فخر و مباهات ایران زمین دانستند  و  فرمودند که : در میان ادیان گوناگون  زرتشتیان  از جهات مختلف، پیوند  و نزدیكی بیشتر   با  مسلمانان دارند و  پیروان حضرت زرتشت را در هر نقطه‌ای از  جهان   که زندگی می کنند، در زمره   هم‌میهنان خود محسوب  می نمایند.»
امیدواریم که ما زرتشتیان،  همانند همیشه تاریخ، بتوانیم دوش بدوش هم‌میهنان مسلمان و دیگر  ایرانیان پاک نهاد  و  یران  دوست  و نیک منش‌، از هر دین و مذهب و نژادی که باشند، در راه ساختن ایرانی آباد و  آزاد همیار  و همکار و همازور باشیم.
بسیار مایل هستیم  ما زرتشتیان را  که   از  اصیل‌ترین مردمان این سرزمین  هستیم، در رسانه های  گروهی، اقلیت  خطاب نکرده و هم‌میهن بنامند.
بسیاری از زمین‌های وقف شده  توسط  واقفین ما، دارای گرفتاری‌های حقوقی است،  هرچه سریعتر  رفع گردد.
و بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،  که ما نیز با آگاهی  و احترام به مفاد آن رای داده‌ایم، از  همه حقوق حقه خویش برخوردار  گردیم.
همازور بیم . همازور هما اشو بیم 
موبد دکتراردشیرخورشیدیان  
رییس انجمن موبدان تهران 
دی بدین و  تیر ماه  3746  دینی زرتشتی